Fel och Skador

Fel i lägenheten

Om det uppstår något fel i din lägenhet kan du ringa Driftias felanmälan vardagar klockan 8–16, telefon 08-744 44 33, eller anmäla felet via hemsidan www.driftia.se. På första sidan finns en röd knapp till felanmälan. Man kan felanmäla även via e-post: felanmalan@driftia.se. Övrig tid kan man göra jouranmälan på 08-744 09 50 men då ska endast allvarliga fel av typ vattenläckor etc. anmälas.

Vid hissfel, ring Kone, 0771-50 00 00

Skador i lägenheten och försäkringar

Vem som ansvarar för vad i en bostadsrättsförening anges i föreningens stadgar och i bostadsrättslagen. Grundprincipen är enkel: Medlem ansvarar för reparationer och underhåll av ytskiktet i sin egen lägenhet, medan föreningen står för det som finns i övriga delar av huset.

Läs i Pdf-dokumentet nedan om ansvarsfördelning i »Principer vad som gäller när man anlitar Driftia«.

Självklart måste alla ha en hemförsäkring. Denna måste också kompletteras med ett s.k. bostadsrättstillägg. Den delen av hemförsäkringen täcker skador på fast inredning i lägenheterna, t.ex. golv, hushållsmaskiner, balkonginglasningar m.m.
Att sakna hemförsäkring kan bli en dyr historia. Om du av oaktsamhet orsakar skador på fastigheten utanför din egen lägenhet kan du bli tvungen att betala självrisken för Föreningens fastighetsförsäkring. Sådana skador täcks av ansvarsdelen i din hemförsäkring.  

Ohyra

Föreningen har en Anticimex-försäkring via vår fastighetsförsäkring hos Länsförsäkringar. Du kan kontakta Anticimex på 075-2451000 eller på www.anticimex.se . Numret på vår försäkring hos Länsförsäkringar är 9037466*28.

Fel på internetkoppling via fiber

Vår leverantör för samtliga tjänster som rör internet via fiber är Bredband2. Vid frågor maila till helpdesk@bredband2.se, eller sök svar via hemsida www.bredband2.com, eller per tfn. 0770-811 000 (helgfria vardagar 09–18, helger 10–14).

Läs i Pdf-dokumentet nedan instruktion om fel på Internet via fiber.