Mäklarinformation

Vår förhoppning är att även du som mäklare ska hitta en hel del nyttig information här på vår hemsida. Se speciellt fliken "För nya medlemmar" och "Regler och policys".

I hyran för våra lägenheter ingår vatten och värme.

Föreningen har ett gemensamt elabonnemang. Elförbrukningen mäts via elmätare i varje lägenhet och faktureras tillsammans med månadsavgifterna.

Månadsavgifterna kommer att höjas med 10 %  från och med 1 april 2023.

Underhållsarbeten genomförs enligt en  under 2017 uppdaterad underhållsplan.

Vid överlåtelse ska en protokollförd överlåtelsekontroll genomföras. Överlåtelsekontrollen genomförs av föreningens leverantör i driftfrågor, Driftia. Överlåtelsekontrollen kan beställas på info@driftia.se och betalas av säljaren till lägenheten.

Överlåtelsebesiktning

Från och med den 1 maj 2023 har styrelsen infört en ny rekommendation om besiktning av lägenhet vid försäljning. Anledningen är att vi upptäckt att en del lägenheter har överlåtits trots att det tidigare förekommit fel och brister som tidigare ägare inte har åtgärdat.
Det är vår ser­viceleverantör Driftia som kommer att genom­föra överlåtelsebesiktningen efter att ha stämt av med säljare om lämpligt tillfälle. Säljaren bokar och själv tid med Driftia. Om besiktning inte genomförts vid försäljning kommer medlemsansökan för den nya medlemmen att ta längre tid eftersom styrelsen då själva måste göra en besiktning.

SBC är vår ekonomiska förvaltare

På uppdrag av föreningen sköter SBC Sveriges Bostadsrätts-Centrum Ekonomisk  förvaltning och Lägenhetsförteckning. Detta innebär att handlingar angående ägarförändringar i form av köpekontrakt, gåvobrev och bouppteckningar mm ska tillställas SBC tillsammans med ansökan om inträde respektive utträde ur föreningen.
För arbete med överlåtelse tas en överlåtelseavgift ut av köparen med 2,5 % av prisbasbeloppet (för 2022 gäller 2,5 % av 48.300 kronor = 1.208 kronor). För arbete i samband med pantsättning av bostadsrätt tas en pantsättningsavgift ut med 1 % av prisbasbasbeloppet (för 2022 gäller 483 kronor).

Adressen till SBC är:
SBC, Box 226,  851 04 Sundsvall.

Ofta förekommande frågor

Nedan följer svar på vanliga frågor som ställs till föreningens styrelse.