För Nya Medlemmar

NAMN PÅ BREVLÅDAN
När du flyttat in i en lägenhet i Brf Åkeslund Nr1 ska du ha fått ditt namn på brevlådan och lägenhetsdörren. Och namn och telefonnummer i porttelefonen. Detta fixar styrelsen innan inflyttning.

TRIVSELVÄRDEN och INFORMATIONSPÄRMEN
I varje port bor en trivseltvärd. Vem som är din trivselvärd kan du hitta på den inglasade anslagstavlan som finns i varje entré. Av trivselvärden ska du ha fått en pärm i vilken finns sammanställd relevant och aktuell information om föreningen. Där finns också en lista på styrelsens ledamöter, områdeskarta och regler och policyn som gäller i vår förening. Har du frågor kan du kontakta styrelsen via mail eller genom styrelsens brevlåda i port 91.
Maiadressenär: kontakt.brfakeslundnr1@gmail.com.

NYCKLAR
Till lägenheten hör 2 lägenhetsnycklar (över- och underlås) som går till den egna lägenheten. Dessutom också en så kallad HNA-nyckel som går till förrådsdörrar, tvättstugor och till grovsoprummet.
För inpassering till entréer, garage och förrådsutrymmen har vi programmerade nyckelbrickor. Kontakta styrelsen om du behöver aktivera din nyckelbricka till garaget.

De medlemmar som hyr plats på uteparkeringen kan kvittera ut en nyckel till motorvärmaruttaget hos Stockholm Parkering.

Nycklarna till våra lägenheter är spärrade och kan endast köpas hos Great Security, Abrahamsbergsvägen 2, telefon 25 00 42. Ta med aktuell avgiftsavi och legitimation. Var rädd om dina nycklar!

PORTTELEFONER nattetid
Våra porttelefoner fungerar på natten, kl. 22–06, på annat sätt än under dagen:

Den besökande måste slå den boendes hela telefonnummer på porttelefondisplayen (för att komma in) i stället för att bara trycka vid namnet på knappen »ring upp«. Det ska vara samma telefonnummer som har angetts för registrering i systemet.

Den boende gör som vanligt, svarar och trycker 5 för att öppna.
Allt detta för att slippa »busringningar« på kvällar/nätter. Viktigt att veta om t.ex. ambulans skulle komma.

TV – BREDBAND – TELEFON

JUST NU GÄLLER:
Kabel-TV köper vi från Tele2 tidigare Com Hem. Telefonnummer till vår kundservice är oförändrat.

Grundutbudet ingår i månadsavgiften och kostar således inget.

Extrakanaler, bredband och telefonabonnemang kan du köpa av Tele2. Kontakt med Tele2 får du på tel 0771-55 00 00 där du också kan göra felanmälan på Kabel-TV/Bredband/Telefoni.

FIBERNÄT
OBS! Från den 1 februari 2024 har vi en ny lösning på internet. Kontakta styrelsen om du har frågor. JUST NU GÄLLER:
Föreningen har ett modernt fibernätverk som bl.a. ger möjlighet till snabbare dataöverföring. Openuniverse är operatör och erbjuder möjlighet att köpa tjänster från ett stort antal företag. För närmare information: Gå in på www.openuniverse.se.

OBS! Du som har trygghetslarm bör inte använda fiberburen telefoni. Denna typ av telefoni fungerar nämligen inte vid ett eventuellt strömavbrott.

PARKERING
Både i garaget och på uteparkeringen sköts av Stockholm Parkering, telefon 772 96 00. En garageplats kostar 800 kr/mån och en uteplats 400 kr/mån. För plats med el-laddstolpe ökar kostnaden med 250kr/mån. Se mer om perkeringsregler under fliken Om föreningen och Regler och policys.

Med lägenheten skall följa ett P-tillstånd som medger fri gästparkering 24 timmar på platserna 101–111 samt 130–134.

Parkering på föreningens område är inte tillåten utanför markerad p-plats. Lastning och lossning får dock ske, accepterad tid är 10 minuter.
Inom vårt område gäller fartgränsen 20 km/tim. Kör försiktigt och visa hänsyn.

GEMENSAMHETSLOKALER
Gästlägenheterna Vitsippan och Blåsippan hyrs ut till medlemmar. Kostnaden är 400 respektive 300 kr/dygn. Man får hyra max 5 dygn. Festlokalen Gullvivan hyrs ut till medlemmar enligt en bestämd taxa. Gästlägenheterna och festlokalen bokas via APTUS bokningssystem. Anvisningar om bokningen finns under fliken Om föreningen och Regler och policys. Läs dokument om uthyrning av gästlägenheterna eller festlokalen. Se även under fliken Fastigheten på denna hemsida.

MOTIONSLOKAL
Föreningen en egen motionslokal – gym. Man tar sig in på gymmet med nyckelbrickan som först måste aktiveras. Se mer om hur man går till väga under fliken Om föreningen och Regler och policys och dokument om gymmet. Se även under fliken Fastigheten på denna hemsida.

I anslutning till gymmet finns en herr- och en dam-bastu.